lördag 9 april 2011

Cirkus Maximum


Jag har inte varit på cirkus på 20 år (minst) men igår kom cirkus Maximum till Lidköping och vi gick dit hela familjen. Det är ändå något visst med cirkus, det ligger verkligen en förväntan i luften redan när man står i kön för att komma in. Det stora tältet med flaggor som vajar och djuren som står i sina hagar och tittar på oss. Tilda skrattade högt åt clownen som öppnade föreställningen och även Ebba var fullt koncentrerad på vad som hände i manegen, hon har aldrig suttit så stilla som hon gjorde de två timmar som föreställning pågick. Med i föreställningen var det clowner, hästar, hundar, zebror, kameler, akrobater och trapetskonstnärer. Jag hade inte sett någon uppe i trapetser på riktigt förut, bara på TV och det var faktiskt riktigt läskigt se dem flyga och göra volter precis under tälttaket. Hela föreställningen avslutades med att tre personer åkte cross i den lilla "bollen" som ni ser på bild uppe till vänster. I numret ställde sig också en tjej mitt inne i bollen medan de åkte runt henne - där hade jag inte velat stå, men jag tror att Tilda gärna hade provat. Ebba somnade medan de åkte cross, så hon höll sig vaken nästan hela tiden.

Under pausen fick barnen rida på små ponnyhästar eller stora kameler några varv i manegen. Jag frågade Tilda vilket hon ville rida på och helt kavat svarade hon kamel. Jag frågade tre gånger, men hon ville rida på den stora kamelen. När hon stod i kö för att rida på kamelen bland barn som var dubbelt eller till och med tre gånger så stora som henne så blev jag lite nervös. Men Tilda är cool, hon fick hjälp upp på kamelen och sen red hon några varv precis som om det är något hon gör varje dag. Vi tittade även på djuren som ingår i showen och Tilda fick mata en get. Sen beundrade vi det lilla zebrafölet och tittade på tjuren med de stora hornen.

När Tilda såg dessa akrobater så sa hon:
Så vill jag också göra när vi kommer hem!
Så vi får väl börja träna nu....


1 kommentar:

  1. Den ungen vet inte vad rädsla innebär. Vilket är bra till en viss del. Hon kommer pröva på det mesta, klättra i de högsta träden. Yrke i framtiden - stuntman...

    SvaraRadera